W 2017 roku świętujemy jubileusz 200-lecia urodzin znakomitego fotografa Ignacego Kriegera. Przyszedł on na świat w miejscowości Mikołaj w pobliżu Wadowic, w rodzinie żydowskiej. Do Krakowa przybył w 1860 roku i otworzył swój pierwszy zakład fotograficzny przy ul. Grodzkiej 13, ogłaszając ten fakt w prasie wraz z informacją, że potrzebne umiejętności zdobył podczas zagranicznej praktyki. Następnie przeniósł atelier do kamienicy Bonerowskiej w narożu Rynku Głównego 42 i ul. św. Jana, gdzie zakład funkcjonował nieprzerwanie aż do likwidacji w 1926 roku, a więc przez ponad pół wieku! Ignacy zmarł w 1889 roku, został pochowany na nowym cmentarzu żydowskim przy ul. Miodowej i to właśnie inskrypcja umieszczona na nagrobku, podająca jego wiek w chwili śmierci, pozwala określić datę urodzenia na 1817, a nie 1820, jak wcześniej sądzono.
Po śmierci Kriegera atelier prowadzili jego potomkowie: syn Natan (1844-1903) i córka Amalia (1846-1928), którzy już wcześniej pomagali ojcu. W 1926 roku osiemdziesięcioletnia Amalia, ze względu na brak spadkobierców, podjęła decyzję o zamknięciu zakładu. Wielotysięczny zbiór szklanych negatywów oraz wyposażenie pracowni aktem prawnym z dnia 29 marca 1926 roku przekazała Gminie m. Krakowa. Po wielu perypetiach kolekcja ponad 8,5 tys. klisz szklanych w 1967 roku trafiła ostatecznie do zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. W naszym zasobie znajduje się także ponad 900 oryginalnych odbitek z zakładu Kriegerów, w większości naklejonych na firmowe tekturki. Specjalnością zakładu były tzw. krajowidoki, będące pierwowzorem widokówek, ukazujące zarówno szacowne krakowskie zabytki, jak i nowo powstające budynki. Popularnością cieszyły się także wizerunki typów ludowych z Krakowa i okolic.
Część przebogatej spuścizny Kriegerów umieściliśmy w portalu Cyfrowy Thesaurus – zachęcamy do częstych odwiedzin! Wśród opublikowanych tam obiektów znajduje się autoportret Kriegera, datowany na około 1885 rok. Jest to typowa fotografia atelierowa z tego okresu, ukazująca starszego mężczyznę z charakterystycznym zarostem, który siedzi na krześle o ozdobnym oparciu, z ręką wspartą na stoliku. Na uwagę zasługuje aspekt techniczny: ów autoportret to szklana klisza wykonana w technice mokrego kolodionu, czyli jednej z najstarszych technik fotograficznych. W zbiorach MHK znajduje się ponad 3,5 tys. klisz tego typu pochodzących z zakładu Ignacego Kriegera – jest to jedyna taka kolekcja w Polsce!