W Kamienicy Hipolitów prezentowana jest wystawa Kupując oczami. Reklama w przedwojennym Krakowie. Wystawa przybliża świat reklamy i środków promocji z drugiej połowy XIX wieku i pierwszej połowy wieku XX. Prezentowane są na niej między innymi reklamy sklepów i przedsiębiorstw działających w Krakowie lub powiązanych z miastem. Nieodzownym elementem każdego lokalu handlowego było okno wystawowe, którego aranżacja miała przyciągnąć i zachęcić przechodnia do wejścia do sklepu, a następnie dokonania zakupu. O istotnej roli witryn świadczy fakt urządzania w przedwojennym Krakowie konkursów na ich najlepszą aranżację.
Przy placu Szczepańskim 1 mieścił się sklep Elektrowni i Gazowni Miejskiej. Splendoru temu punktowi handlowemu dodawała znakomita lokalizacja w centrum Krakowa i piękne, secesyjne wnętrza gmachu Teatru Starego. W lokalu sklepowym znajdowała się bogata ekspozycja najnowszej generacji urządzeń do gotowania i ogrzewania zasilanych gazem i elektrycznością, w tym: kuchenki, palniki, kominki, aparaty kąpielowe. Można było nabyć wszelkie przybory z działu oświetlenia elektrycznego i przeniesienia siły, jak: świeczniki, lampy, żyrandole, żarówki oraz materiały instalacyjne. Asortyment systematycznie wzbogacano o najnowsze wynalazki z zakresu gazownictwa i elektryki. W sklepie można było zaczerpnąć informacje o urządzeniach i zamówić ich instalację, po wcześniejszym uzyskaniu bezpłatnego kosztorysu. Przedsiębiorstwo prowadzono według najnowszych standardów organizacyjnych i marketingowych. W dwudziestoleciu międzywojennym na szeroką skalę podjęto akcje propagujące zastosowanie gazu i energii elektrycznej w gospodarstwach domowych i w przedsiębiorstwach. Wykorzystywano zróżnicowane sposoby reklamowania produktów. W sklepowych salach organizowano cieszące się dużym zainteresowaniem pokazy gotowania na wspomnianych źródłach energii. Prowadzono akcje uświadamiające kupców, jak ważną rolę odgrywało prawidłowe operowanie światłem. Większość przedsiębiorstw w Krakowie nie oświetlała ekspozycji lub robiła to w niewielkim zakresie. Według badań przeprowadzonych przez Mieczysławę Broszkiewicz−Świerczkową w Krakowie pod koniec lat trzydziestych tylko 17% wystaw pozostawało oświetlonych po zamknięciu przedsiębiorstwa. Jednak w miarę upływu lat, kupcy zaczęli przywiązywać do oświetlenia coraz większą wagę. Na fotografii zaprezentowano witrynę wystawową, a w niej ekspozycję, która miała spełniać funkcję edukacyjną, mianowicie ukazywała prawidłowo i niewłaściwie oświetlone wystawy sklepowe.
Iwona Kawalla